Förbetalda kreditkort


Förbetalda kreditkort – fördelar och nackdelar

Förbetalda kreditkort

Förbetalda kreditkort

Förbetalda kreditkort är bäst om du vill avgränsa dina möjligheter till köp. Det kan vara så att du har en budget att hålla eller är rädd att du kan förlora kortet eller det kommer i felaktiga händer.

Förbetalda kreditkort begränsar förlusten till att bli maximalt den summa som finns på kortet. De är enkla att införskaffa och går att hitta i Pressbyråer eller 7/11-butiker. SpendOn är ett sådant kreditkort, du ladder det med ett begränsat belop och kan fylla på allt eftersom du använder det. Din risk är aldrig store än det belopp du har på kortet vid eventuell förlust. SpendOn har t ex även olika lösningar för att ytterligare begränsa skadan vid förlust.

Vad är ett förbetalt kort?

Ett förbetalt kort kan laddas med pengar av dig eller någon annan. Du kan använda kortet för att betala räkningar samt handla i butiker, via telefon och på internet. Ditt förbetalda kort kan användas överallt där t ex MasterCard- eller ditt val av förbetalt kreditkort accepteras. Det är så enkelt – och bekvämare och säkrare än kontanter. Ett borttappat eller stulet kort kan spärras och saldot kan överföras till ett nytt kort. Särskilda villkor gäller.

Vad behöver jag för att skaffa ett kort?

Du kan behöva styrka din identitet och din adress när du ansöker om ett förbetalt kreditkort, men det är allt. Vem som helst kan skaffa ett – du behöver inte gå igenom någon kreditprövning eller tillhandahålla någon ytterligare information.

Förbetalda kreditkort – FlexCard

Vad är ett FlexCard?
FlexCard är ett förbetalt MasterCard® som fungerar omedelbart. Det kan användas för att köpa varor och tjänster online, i butiker och per telefon. Det accepteras på över 33 miljoner platser över hela världen, vilket gör shoppingen enkel och smidig – leta bara efter dekalen som anger att butiken accepterar MasterCard.

Är FlexCard ett kreditkort?
Nej. Pengarna som du laddar på ditt FlexCard för att handla för är den totala tillgängliga pengasumman som du kan spendera. När du har använt alla pengar på kortet har du två alternativ. Du kan överföra pengar från ditt eget bankkonto eller så kan du ta ett lönedagslån och sätta in på kortet.

Ansöka om FlexCard

Finns det en åldersgräns för att ansöka om ett FlexCard?
Du måste vara minst 18 år för att ansöka om ett FlexCard

Behöver jag ett bankkonto för att få ett FlexCard?
Nej. Du behöver inget bankkonto för att få ett förbetalt FlexCard.

Hur mycket kostar ett FlexCard?
FlexCard-kortet kostar 29 euro. Aktiveringsavgiften debiteras endast en gång per kort SMS 5 €.

Kan jag få ett FlexCard även om jag har gjort konkurs eller har dömts i tingsrätten?
Ja, det går bra. Det krävs ingen kreditkontroll för förbetalda kort. Som resultat är det vanligen lättare att få kortet.

Kan jag använda mitt FlexCard direkt?
Ja. När du har aktiverat ditt FlexCard kan du använda kortet på de flesta platser världen över där MasterCard accepteras.

Använda FlexCard

Var kan jag använda mitt FlexCard?
Förbetalda kort kan användas nästan var som helst där kreditkort accepteras: i restauranger, butiker, online-butiker och bankomater. Det finns dock några begränsningar i hur ett förbetalt kort används. Om transaktionen kräver kortauktorisering (t.ex. vid en obemannad bensinstation) kan det vara omöjligt att göra en betalningshantering med det förbetalda kortet.

Behöver jag en PIN-kod för att handla i butiker?
Ja, vårt kort är skyddat av ett chip och en PIN-kod, vilket ger dig samma säkerhet som ett kreditkort eller debetkort. Du behöver PIN-numret som har skickats till dig i ett textmeddelande.

Finns det en åldersgräns för att använda FlexCard?
Du måste vara 18 år för att använda FlexCard.

Vad är den största summa jag kan sätta in på mitt FlexCard?
Under om året kan kortet laddas med högst 15 000 € och du kan ta ut max 500 € under ett dygn.

Vad är utgångsdatumet för mitt kort?
Kortets utgångsdatum är det datum som visas på kortets framsida. Du kan då be om ett ersättningskort. Men du behöver inte oroa dig för kortets giltighet, eftersom alla FlexCard är aktiva i tre år för kundernas bekvämlighet.

Kan jag använda mitt FlexCard för att ta ut pengar från en bankomat?
Ja, det är enkelt att använda FlexCard för att ta ut pengar inom Finland och utomlands – precis som med ett debetkort.

Kan jag använda mitt kort för att göra en cashback-betalning i en butik eller pub?
Nej. FlexCard kan inte användas för cashback-transaktioner. Med ditt FlexCard kan du dock alltid ta ut pengar från en närbelägen bankomat så du är aldrig långt från dina pengar.

Aktivering

Hur aktiverar jag mitt kort så att jag kan börja använda det?
Kortet kan aktiveras genom att skicka ett textmeddelande. För att aktivera kortet och få PIN-koden skickar du meddelandet “PINR” plus de sista fyra siffrorna i kortnumret (t.ex. PINR 1234) till detta nummer: 16354.

SMS aktiveringen måste göras med samma nummer som vid kortansökan. Efter Aktivering och Underskrift är kortet klart att användas.

Du får ett textmeddelande med en länk till en webbsida. Klicka på länken till webbsidan i meddelandet. Du ombeds att ange ditt födelsedatum, kortets utgångsdatum samt CVV2-koden (säkerhetskoden på kortets baksida). Var noga med att ange informationen rätt.

Ditt kort är redo att användas när du får PIN-koden.

Om aktiveringen misslyckas, eller om du inte kan öppna länken till webbsidan i meddelandet, beställer du ett nytt aktiveringsmeddelande och en ny länk genom att skicka meddelandet “PINR” plus de sista fyra siffrorna i kortnumret till nummer: 16354.

Problem med att använda FlexCard

Mitt FlexCard accepteras inte. Varför?
Kontrollera om det beror på något av följande:

  • Du har inte aktiverat ditt kort. Du aktiverar ditt FlexCard genom att följa aktiveringsinstruktionerna ovan.
  • Ett FlexCard fungerar inte med gammaldags manuella kortläsare och accepteras kanske inte under flyg- och tågresor.
  • Butiken där du försöker göra ett inköp accepterar inte MasterCard betalkort.
  • Du försöker göra ett inköp från en bank eller ett finansinstitut som också betalar ut kontanter. Eftersom cashback-betalningar inte stöds av kortet har alla köp från sådana ställen blockerats.
  • Du har inte tillräckligt mycket pengar kvar på kortet. Du kan när som helst kontrollera ditt saldo online eller genom att ringa till 020 759 99 10. Våra öppettider är måndag till fredag, 8.00 – 16.00.
  • Om du har angett fel PIN-kod tre gånger spärras kortet.
  • Om inget av ovan är aktuellt ringer du kundtjänst på 020 759 99 10 och anger dina kortdetaljer. Våra öppettider är måndag till fredag, 8.00 – 16.00.

Vad är en förauktorisering?
En förauktorisering är då en handlare reserverar medel på ditt kort för att garantera betalningen. Det görs ofta av restauranger, hotell och biluthyrningsföretag. En restaurang kan förauktorisera ett fast belopp (vanligen 20 %) när du börjar handla i baren. Om summan på slutnotan är lägre än den förauktoriserade summan återbetalas summan till ditt konto. Det är dock något som inte alltid görs direkt. Återbetalningen görs ibland flera dagar senare.

Varför skiljer sig mitt saldo ibland från den summa som bör vara tillgänglig på kortet?
Om en handlare har gjort en förauktorisering (se ovan) och reserverat en större summa på kortet än du faktiskt har spenderat kan saldot vara lägre än det borde i några dagar tills summan återbetalas till dig.

Vad händer om jag behöver lämna tillbaka något som jag har köpt med mitt FlexCard?
Handlaren hanterar återbetalningen i enlighet med den vanliga återbetalningspolicyn. Det kan ta upp till två, tre bankdagar innan summan sätts in på ditt konto. Insättningen måste göras till samma kort som användes vid köpet.

Saldo

Så här kontrollerar du saldot
Du kan när som helst kontrollera ditt saldo online här eller genom att ringa 020 759 99 10. Våra öppettider är måndag till fredag, 8.00 till 16.00. Ingen avgift tas ut för denna service men samtal debiteras enligt nationell samtalstaxa. För att kontrollera saldot måste du ha ditt kundnummer och ditt personliga ID-nummer.

Får jag ett kontoutdrag som visar mina transaktioner?
Nej, men du kan när som helst kontrollera dina tidigare transaktioner online här eller genom att ringa 020 759 99 10. Våra öppettider är måndag till fredag, 8.00 till 16.00. Ingen avgift tas ut för denna service men samtal debiteras enligt nationell samtalstaxa. För att kontrollera dina tidigare transaktioner måste du ha ditt kundnummer och ditt personliga ID-nummer.

Säkerhet för FlexCard

Hur säkert är mitt kort?
Våra system är mycket säkra. Du ska ändå hantera ditt kort som kontanter. Bär det alltid med dig. Om du förlorar ditt kort kan vi spärra det och skicka ett ersättningskort (mot en mindre avgift).

Skyddas jag om mitt kort kommer bort eller stjäls?
Du bör hantera ditt kort lika försiktigt som du hanterar kontanter du har i fickan.
Ring kundtjänst +358 800 552 013 om ditt kort kommer bort eller stjäls. Du behöver ange ditt kundnummer och personliga ID-nummer. Vi spärrar ditt kort och om det fortfarande finns pengar på kontot skickar vi ett ersättningskort (mot en avgift).

För att kunna skicka ett ersättningskort behöver vi ditt namn, din adress och din e-postadress. Du får ditt nya kort inom 7-10 arbetsdagar.

Säkerhet och skydd mot bedrägerier
Ett förbetalt FlexCard MasterCard är ett chipförsett kort som är lika säkert att använda som de flesta moderna kreditkort och debetkort. Förbetalda kort erbjuder dock inte samma konsumentskydd som kreditkort. Exempelvis erbjuder förbetalda kort ofta inte avbokningsskydd (om inget annat anges).

Vad ska jag göra med mitt kort när saldot är tomt eller när kortet har gått ut?
Om du inte längre vill använda kortet eller om det har gått ut förstör du det genom att klippa det i två delar genom magnetremsan.

Var hittar jag CCV-/CCV2-koden som ofta behövs vid online-shopping?
Den tresiffriga CCV-/CCV2-säkerhetskoden hittar du på kortets baksida i övre högra hörnet i signaturområdet.